Tutustu sähköauton lataamiseen, katso tietoa eri lataustavoista kotona ja matkalla ja vertaile eri lataustapoja.
- Avaa auton latausluukku.
- Kytke latauskaapeli virtalähteeseen (tai ota latauspistoke kotilatauslaitteen seinätelineestä).
- Kytke latauspistoke autoosi.
- Latausluukun sisällä oleva vihreä välkkyvä latauksen merkkivalo ilmaisee, että lataus on alkanut. Kun auton akku on ladattu täyteen, merkkivalo säilyy vihreänä.
Seuraa lataustasoa joko auton infotainment-järjestelmän tai CUPRA Connect -sovelluksen kautta.
Lataustason seurannan lisäksi voit myös:
- Ajastaa latauksen ajastustoiminnolla asettamalla lähtöajan.
- Esilämmittää auton lähtöä varten haluamaasi lämpötilaan.
- Tallentaa “latausprofiileja” erilaisia lataustarpeita varten.
- Poista latauksen lukitus.
- Irroita latauskaapeli autosta.
Mikäli lataat erillisellä latauskaapelilla, irroita latauskaapeli aina ensin.
- Sulje latausluukku ja olet valmis ajoon.
Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien vakiovarusteisiin kuuluvien Mode 3 -latauskaapelin ja Type 2 - Suko -tilapäislatauslaitteen (1,8 kW) lisäksi saatavilla on kotikäyttöön suunniteltuja kiinteitä latauslaitteita.
CUPRA-kotilatauslaite on kompakti ratkaisu CUPRAsi lataamiseen kotona, ja se tarjoaa paljon hyötyjä ja helppokäyttöisyyttä.
CUPRA-latauslaitteisiin voit tutustua Elli-verkkokaupassa.
Julkisia latauspisteitä voidaan käyttää, jos sähköautolla halutaan ajaa erittäin pitkiä matkoja tai autoa halutaan ladata kätevästi muuten vaikkapa tauon aikana. Ne tarjoavat myös vaihtoehtoisen latauspaikan, kun kotona lataaminen ei ole mahdollista.
CUPRA Connect -palvelut lujittavat sinun ja CUPRAsi välistä yhteyttä entisestään. Hallitse autosi lataustoimintoja, säädä sisälämpötilaa ja löydä julkiset latausasemat etänä CUPRA CONNECT -sovelluksella.
CUPRA Connect -palvelut lujittavat sinun ja CUPRAsi välistä yhteyttä entisestään. Hallitse autosi lataustoimintoja, säädä sisälämpötilaa ja löydä julkiset latausasemat etänä CUPRA CONNECT -sovelluksella.
K-Lataus-verkosto laajenee nopeasti ja uusia latausasemia tulee jatkuvasti lisää. K-Lataus-asemalla lataat autosi kätevästi kauppareissun yhteydessä tai matkasi varrella tehokkaasti ja kotimaisella tuulivoimalla tuotetulla energialla.
K-Lataus-verkosto laajenee nopeasti ja uusia latausasemia tulee jatkuvasti lisää. K-Lataus-asemalla lataat autosi kätevästi kauppareissun yhteydessä tai matkasi varrella tehokkaasti ja kotimaisella tuulivoimalla tuotetulla energialla.
Peruslataus, tavallinen lataus
Latausaikaesimerkki: 5,5–7,5 tuntia*
Lataustapa: 3 (Mode 3)
Virtalähde: Kotilatauslaite / julkinen latauspiste
Virtatyyppi: Vaihtovirta (AC)
Pikalataus, suurteholataus
Latausaikaesimerkki: 35-60 minuuttia*
Lataustapa: 4 (Mode 4)
Virtalähde: Pikalataus- tai HPC- suurteholatausasema
Virtatyyppi: Tasavirta (DC)
Hidaslataus, tilapäislataus
Latausaikaesimerkki: 18-43 tuntia*
Lataustapa: 2 (Mode 2)
Virtalähde: 230 voltin normaali kodin suko-pistorasia
Virtatyyppi: Vaihtovirta (AC)
- Sähköauton suositeltu ensisijainen lataustapa helpon ja turvallisen käyttönsä vuoksi.
- Arjessa on helppoa, kun auton akku lataantuu yön aikana täyteen ja aamulla pääsee liikkeelle lämpimällä autolla.
- AC-lataus on yleisin latauksen muoto koko Euroopan latausverkostossa.
- Kotilatauslaitteet ja suurin osa julkisen latausverkon latauspisteistä toimii vaihtovirralla.
- DC-lataus, puhekielessä myös suurteholataus tai pikalataus mahdollistaa AC-latausta nopeamman latauksen.
- Tämä johtuu DC-latauksen korkeammasta jännitteestä ja pikalaturi kytkemisestä suoraan auton akkuun.
- Pikalataus on mahdollista vain erillisillä suurteho- tai pikalatausasemilla.
- Vain täyssähköautot voivat ladata tasavirtaa (DC).
Pikalatauksesta puhutaan yleensä kun latausteho on yli 22 kW, HPC-suurteholatauksesta kun latausteho on yli 100 kW.
Suurteholatauksesta käytetään myös nimitystä HPC, lyhennys tulee sanoista “High Power Charger”.
Pikalatauksesta ilmoitetaan maksimiteho, joka toteutuu akun ollessa riittävän tyhjä (varaustaso alle 20 %) ja lämmin. Auton akustoa ladataan noin 80% varaustasoon saakka nopeammin, sen jälkeen lataus hidastuu.
CUPRAn täyssähköautoissa käytetään CCS (Combined Charging Systems) -standardin mukaista pikalatausliitintä.
Sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella. Latauslaitteen latausvirta on 8 A Seskon suosituksen mukaisesti.